4. Náklon do oblouku – Airbus

Zákon Fun-Carvera – kdo nepadá, jezdí pod svoje možnosti.

Pád vyvolaný větším náklonem než je odstředivá síla schopna udržet je velmi prospěšný, protože snáze s rychleji najdete ten nejdokonalejší rovnovážný bod. Takže klidně padat.

Cvik Airbus

cílem je trénink bočního náklonu bez rotace těla. Vycházíme ze zkušeností se základním obloukem.

Pozice 1 – Zahájení jízdy. Základní postoj s náklonem vpřed, lyže na šířku ramen, náklek do lyžáků, mírně pokrčená kolena. Ruce rozpažit na úroveň ramen. Pohled směřuje vpřed ve směru lyží.

Pozice 2,3 – Nástup do oblouku. Při zahájení oblouku nakloníte celé zpevněné tělo v jedné rovině směrem ke středu oblouku, váhu se snažte mít na obou lyžích stejnou nebo podobnou. (pozor, pokud se nakloníte jen od pasu nahoru, tak lyže nebudou reagovat správně)

Pozice 4 – Zvětšujte náklon. Plynule se přibližujte k hranici mezi rovnováhou a pádem. Stopa se vám díky náklonu lehce rozšíří.

Pozice 5 – Maximum náklonu pro danou rychlost. Pokoušejte se o rovnováhu mezi náklonem a odstředivou sílu.

Pozice 6,7 – Návrat. S blížícím se koncem oblouku postupně začněte náklon vyrovnávat. Přesuňte těžiště ven z oblouku a využijte odstředivou sílu která vás zase začne nerovnávat.

Pozice 8 – Opět výchozí pozice. Mezi jednotlivými oblouky se dostáváte do rovnovážné pozice – totožné s tou výchozí, ta by měla nastat jen na co nejkratší okamžik.

Pozice 9 – Další oblouk. Hned se snažte plynule náklonem navázat další oblouk a celý proces opakujte.

Tipy Celý pohyb by měl být plynulý, jako kyvadlo, žádné trhání a „přemlouvání“ lyží – tím je donutíte tak akorát smýkat. V místě vrcholu oblouku je náklon největší a na začátku a na konci oblouku nejmenší. Držte kolena trošku od sebe,abyste neměli nohy do X, jinak bude mít každá lyže jiný sklon vůči svahu. Viz foto 39 Při mírných svazích a menších rychlostech nebude náklon velký. Zkoušejte různé rychlosti jízdy a odlišné sklony sjezdovek. Najděte si tu kombinaci, která vám vyhovuje nejvíc.Zákon Fun-Carvera – kdo nepadá, jezdí pod svoje možnosti. Pád vyvolaný větším náklonem než je odstředivá síla schopna udržet je velmi prospěšný, protože snáze s rychleji najdete ten nejdokonalejší rovnovážný bod. Takže klidně padat.

Rád bych poděkoval vlekařům z Chotouně u Prahy, kteří nám pro focení a natáčení seriálu častokrát otevírali sjezdovku a pouštěli vlek brzy ráno ještě před zahájením veřejného provozu.

Zpět na Články